odwiedz dwójkę na:

Wyjazd projektu Łacina Żywa do Rzymu

W dniach 25 marca-2 kwietnia odbył się wyjazd do Rzymu projektu "Łacina Żywa" pod opieką Pani Anny Zawadzkiej. Wycieczka planowana była pod kątem analizy kultury antycznej i odniesień do niej w dzisiejszym świecie i w naszej warszawskiej rzeczywistości. Poza zwiedzaniem zabytków nasz plan wyróżniało poszukiwanie języka łacińskiego w tej kolebce kultury zachodnioeuropejskiej. Podczas wyjazdu mieliśmy okazję zwiedzić zarówno klasyczne budowle i poznać najbardziej charakterystyczne oblicze stolicy Włoch (Koloseum, Fontanna Di Trevi, Forum Romanum, Kapitol, bazylika św. Piotra - to tylko niektóre z wybitnych dzieł architektury które odwiedziliśmy), jak i prześledzić późniejszy rozwój Rzymu inspirowany starożytnymi wzorcami oraz ideologiczne wykorzystanie antyku w faszystowskiej myśli Mussoliniego. Zrobiliśmy też wypad w kierunku morza, żeby pobuszować w ruinach starożytnej Ostii. Poza zwiedzaniem daliśmy sobie czas na trochę relaksu, np. posmakowanie lokalnych przysmaków. Podczas wielu spacerów między uliczkami w sercu miasta odwiedziliśmy wspaniałe restauracje przesączone włoskim klimatem i skosztowaliśmy wielu potraw innych niż pizza, choć i tej nie zabrakło ;) Cały wyjazd wspaniale spełnił rolę integracyjną i poznawczą. Pozwolił nam zapamiętać wiele faktów i wyobrazić sobie starożytny Rzym w 3D. Dzięki korzystaniu z komunikacji (metra, pociągów) udało nam sie w pewnym stopniu poznać topografię miasta co w przyszłości może okazać się nie do przecenienia. Jednym słowem - czekamy na powtórkę!

Nasze Top 12:

A oto nasza fotorelacja:

1. Rzym pomnikowy

Kolosalna sprawa!
Roma – caput mundi, jak twierdzili starożytni. A tu Kapitol, czyli kapitalna głowa tej capital city świata (w tle pilastry z korynckimi kapitelami).
Sześciu wspaniałych (z czego dwóch na postumentach).
To się nazywa monumentalizacja! Vittoriano – pomnik upamiętniający zjednoczenie Włoch.

Ara Pacis. W porównaniu z resztą, Ołtarz Pokoju wydaje się małą rzeczą, a i tak cieszy.

2. Rzym chilloutowy

Nie ma to jak aperitivo (bezalkoholowy oczywiście ;) na malowniczym Zatybrzu, suto okraszony selekcją przystawek z tradycyjnej włoskiej kuchni (dokładki  bez ograniczeń).

… i wspólna kolacja na naszej werandzie. Made by Kuba, nasz masterchef! The best ravioli ever!

3. Rzym Forever! (czyli w tłumaczeniu na łacinę: Roma Aeterna)

Uwaga! Powaga! bo to wiekopomna chwila! Za chwilę zadośćuczynimy miejscowej tradycji …

No i stało się! Wrzuciliśmy monetę, a nawet kilkanaście do Fontanny di Trevi, czyli… Na pewno tu wrócimy !!!

Adam Goryszewski & projekt „Łacina Żywa”